Fotoğrafçılıkta en önemli unsurlardan olan, hatta bir fotoğrafın çoğu zaman başarısını artıran akütans yani keskinlik fotoğraf tekniğinin sınır kontrast ve keskinlik ölçüsüdür. Akütansı yüksek görüntüler; keskin, net ve yüksek kontrastlı sınırlar oluşturur. Akütansın düşmesi ise belirginliği ve netliği düşürür bazen bir efekt gibi görünen bulanıklığı getirir. Akütansı artırmanın farklı yolları vardır. Filmli makine kullanılan çekimlerde banyo sırasında veya banyo ilaçlarının, kartların seçimi ile akütans artırılırken, sayısal fotoğrafçılıkta netleştirme yapılarak bu durum artırılır. Netlik (sharpening) , çözünürlüğe de bağlı olarak akütansı sağlayan net, ince detaylı, temiz ve canlı bir görselin de anahtarıdır.

Akütansın düşmesine sebep olan netlik kaybının ana nedenleri; fotoğraf makinesinin yeterince sabit olmaması, makinenin sallanması, ellerin titremesi, lensin iyi odaklanmaması veya optiğin diyafram açıklığının uygun bir değerinden daha fazla açılmasıdır. Işığın kaydedici yüzeyine kontrollü alınmasını sağlayan diyafram değerinin artması, diyaframın aşırı kısılma sonucu çok kısık diyafram açıklığı kullanılması sonucu kırınım etkisi olması da akütansın düşmesine sebep olmaktadır.  

Akütansı yüksek fotoğrafları elde etmenin ilk aşaması çekim anında en net çekimi yapabilmek ve daha sonra diğer yöntemlere başvurmaktır. Çekim sonrası akütansı artırmanın yolları ise filmli makine kullanımında banyo ilaçlarının seçimi, iyi karanlık oda uygulamaları ve fotoğraf kâğıdının özelikleridir. Karanlık oda banyo tekniklerinde akütans geliştiriciler daha net fotoğraflar için keskinliği artırır. MQ (metol) ve PQ (phenidon) geliştiriciler kullanılarak, bilhassa manzara ve panaroma fotoğrafçıları için ince gren elde ederek netlik kaybı olmadan çok büyük baskılar sağlanabilmektedir. Kart seçiminde ise mat ya da yarı mat kağıtlar yerine, geniş ton aralığı verebilen parlak ve yüksek ya da orta kontrastlı kartlar seçilebilir. Fotoğraf kartlarındaki kontrast değeri 1 ile 5 numara olarak gösterilir. 1 den 5 e doğru çıkıldıkça daha keskin kontrastlı fotoğraflar elde edilirken ara tonlar 5 numaraya doğru kaybolur. Açık tonlar tam beyaza, koyu tonlar ise sert bir siyaha dönüşür. 35mm film yerine seçilecek düşük ISO değerli daha geniş kaydetme alanına sahip orta format filmler de bu durumun kalitesini arttırmaktadır. 

Dijital görüntüler üretilirken sensör çözünürlüğünün yüksek olması ve kaliteli bir optik bileşenlerin kullanılması sayısal fotoğraftaki akütansa bağlı olarak kaliteyi arttırır. Çekim sonrası işlemlerde ise sayısal fotoğraf düzenleme uygulamalarında netleştirme özelliği (sharpening)  ile ve ya bulanık maskeleme (unsharp mask) özelliği ile bir fotoğrafın sınır kontrastı artırılabilir. Çıktı alınacak ise yazıcı araçlarının özelliklerinin de en uygun şekilde kullanılması akütans artırmaya yardımcı olur. Görüntü keskinliğinin ölçüsü olarak tanımlanan ve bir renkten diğer renge geçiş çabukluğu olan akütans; bu geçiş çabukluğu ve geçişlerdeki sınırların eğim açısı darlığı sonucunda görüntünün keskinlik derecesinin artmasını önemseyen fotoğrafçıların üretimlerinde, görüntü kalitesinin artmasına kesinlikle katkı sağlayacaktır.

Abdullah Agâh ÖNCÜL 1984′de ÇORUM ‘da doğdu. 1998 yılında ortaokulda basit bir fotoğraf makinesi almasıyla fotoğraf işine bulaştı. Kendisi Yabancı Dil Öğretmenliği ve Medya-İletişim mezunudur. 2003 yılında üniversite eğitimi için gittiği Eskişehir’de, EFSAD’ la (Eskişehir Fotoğraf Sanatı Derneği) tanıştı, ilk fotoğraf eğitimini alarak çalışmalarına başladı (2003).
Çalışmalarını, fotoğraf derneklerinde, üniversitelerde ve galerilerde sundu, sergiledi. Fotoğrafla ilgili yorum ve düşüncelerinden bahsettiği ‘An’ı Naftalinlemek‘ ve yayınlanmış makalelerinden oluşan ‘FOTO-MAK-LEM’ adlı iki kitabı yayınlandı. Sinema eğitimini aldığı İFSAK (İstanbul Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği) üyesi oldu (2009). FIAP (The International Federation of Photographic Art) üyeliğine kabul edildi (2013). Meslek edindirme amaçlı özel kurumlarda temel fotoğraf seminerleri verdi.
Çektiği fotoğrafları, sadece beğendirmek için değil; ayrıca farklı insanlarla tanışmak, insanları fotoğraf çalışmaları ile alışılmış sohbetlerin dışında değişik olgularla ve değerlerle tanıştırmak için kareliyor. Her yaştan, her kesimden insanları bulundukları an’la ve ortamla kaydetmeye çalışıyor. İnsanların ve nesnelerin dünyasına dair belge nitelikli fotoğraf çalışmaları yapıyor. Sosyal bir yaşantısı olup, evli ve iki çocuk babasıdır.

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Fotoğraf

Bir Mal Meydanı Hikayesi

Kars “Erken gitmen lazım” dedi. Otelin sorumlusu olarak her işe bakan genç adamın cevabı çok kısaydı.

Hayata Saygı Duymak

Çevre meselesi üzerine yediden yetmişi herkesin bir düşüncesi ve duruşu var. En temelde, yerlere çöp atmamak,

Bir Fotoğraftan

Yolda; Tek Başına İnce uzun, dört şeritli kısa, az kullanılmış patika ya da keskin virajlarla hepimiz

Amaç yolculuktur

(The Journey is Destination); Dan Eldon Fotoğrafçıların yaşam öykülerine ilişkin filmlere çok sık rastlanmıyor. “Bang Bang

Bir Fotoğraftan

Bunu Daha Önce de Yaşamıştık Bir daha, bir daha… Doymak bilmez ruhlarımız her gün aynı yollardan

Türkiye Fotoğraf Dünyası /4

(Önceki yazıya BURADAN ulaşabilirsiniz.) Hedefe konan sanatçılar için Devlet cephesinde bu gelişmeler olurken, Erdoğan karşı kutupta

Burası İstanbul Olmalı

İstanbul fotoğraflarının klişeleri vardır. Kubbeler, minareler, cami siluetleri, martılar, seyyar satıcılar, kediler, köpekler, varoşlar, çocuklar, Galata

Düşünmenin Kısır Döngüsü

Fotoğrafçı hangi teknik üstünlüğe sahip olursa olsun yaratıcılığını kurgulaması ve ortaya çıkarması düşünme yeteneğinin sınırsızlığına bağlıdır.

Türkiye Fotoğraf Dünyası /3

(Önceki yazıya BURADAN ulaşabilirsiniz.) İDGSA’da Fotoğraf Bölümü Fotoğraf bölümü 1978’de resmen açılmış ve Türkiye’nin ilk akademik