Bir JPG 64 Milyon Dolar Eder mi?

/

Sürekli şikâyet ettiğimiz tüketim toplumunun sonu artık şekilde gelmek üzere. Dijital çağın artık sadece izlenmekten çıkıp yaşanabilir hale gelmesi üzerine yakın zamanda başta bizim gibi görüntü üretenler olmak üzere artık birçok sanatçı içeriklerini bambaşka platformlarda satabilecek. Bu yeni merkeziyetsiz yapı için biz fotoğrafçılar olarak hazır mıyız?

NFT ile gündeme gelen kripto sanat kavramı, geleneksel sanat evlerini de kendine çekmeye başladı. 1766 yılında kurulan ve her yıl 80 farklı kategoride 350 açık artırma düzenleyen Christie’s dijital sanatçı Beeple’ın NFT eserini 69 milyon dolara satın aldı ve işler o günden bugüne bildiğimiz gibi değil.

Bundan 15 sene evvel facebook diye bir şey çıkacak ve ilkokuldaki kız arkadaşını “dürteceksin” deselerdi insanlar gülerdi ancak bunları ve fazlasını hep beraber yaşamadık mı? En namahrem olan hayatlarımız instagram ile kolayca ifşa edilir olmadı mı? Şimdi ise çağ bizi farklı bir akışa doğru sürüklüyor ve bu akış hızı ve yönü kesinlikle alışkın olduğumuz gibi değil.

Sizlerinde tahmin ettiği üzere Metaverse ve NFT ve WEB 3.0’dan bahsediyorum. Mart 2021 yılında bir JPG görselin yaklaşık 64 milyon dolara satılmasıyla herkesin merakını cezbeden NFT herkesin dilinin ucunda artık. Bende sizler için bu yazıda NFT’ nin fotoğraf ve fotoğrafçılığa olan etkilerini anlatmaya çalışacağım.

Metaverse kavramı ilk kez Neal Stephenson’ın 1992 yılında yayımladığı bilimkurgu romanı Snow Crash’de ortaya çıkmıştır. Metaverse kavramı kurgusal bir dünyayı nitelemiştir. Nitekim Metaverse kavramı, ortaya atıldığı ilk dönemlerde aşırı abartılı ve spekülatif bir gelecek perspektifi olmakla eleştirilmiştir.

Yaklaşık 30 sene evvel bir kurgu roman ile hayatımıza giren bu kavram artık yakın geleceğin dünyası olarak pazarlanmaktadır. Markaların bu evrenlerden arazi satın aldığı, içerik üreticilerin oluşturduğu kılık, kıyafetleri oyun figürlerine sattığı bu alem artık bizler gibi sanat icra eden kesim içinde ciddi bir üretim ve kazanç kaynağı olma yolunda hızla ilerlemektedir.

NFT Dilimize değiştirilemez para ya da jeton olarak çevrilse de asıl onu özel kılan takip edilebilir olması, değiştirilemez olması ve kripto varlık olarak bir değerinin bulunması. NFT lerin satıltabilmesi için fiziksel olarak bulunmalarıda gerekmiyor. Kendi görselinizi bir siteye yükleyerek onun Metaverse evreninde bir kullanıcıya kullanım hakkını devredebiliyorsunuz.

Bu yeni şekillenen evrende biz içerik üreticilerine çok iş düşüyor çünkü bu yeni evrenlerin oluşumu için kaynak materyallere ve içeriklere çok fazla ihtiyaç var. Bu ihtiyaçlar birer sanat eseri olarak gözükse de Multievrenlere de bir değer olarak karşımıza çıkacak.

Bir JPG fotoğraf nasıl 69 milyon dolar eder diye düşünmek yerine ürettiğiniz içeriklerin nasıl NFT olarak satılabileceğine odaklanmakta fayda var çünkü her şey yakın gelecekte NFT olarak biz kullanıcılara sunulacak.

Şu an için yolun çok başında olunmasına karşın Türkiye de şu an için 30.000 adet sanal arsa satılmış durumda. İnsanlar sanal arsa almaya başladıysa bilinki yakın zamanda o arsalara evler, iş merkezleri, galerilerde yapılacak. Neden sizin çektiğiniz bir fotoğraf bu galerilerin birinde satışa sunulmasın.

Sistem elbette kusursuz değil. Hataları ve açıkları mevcut. Dikkatli olunmazsa dolandırılma ya da elinizdeki varlıkların çalınma ihtimali çok yüksek. Riskleri ve kazançların birbiri ile karıştığı bu yeni evrende kendi projesini oluşturan sanatçılar ciddi anlamda kazanç sağlayacaklar.

Uzun zamandır tüketim toplumunun bir parçası olmamıza karşın artık üretim yapan kişiler kendi eserlerini sergileyebilecek yeni mecralar buluyorlar. Sadece fiziksel galerilerde sergilenen fotoğraflar artık sanal müzeler sayesinde tüm Dünya’nın gözleri önünde sergilenebilecek hale gelecek.

Bu çağın temelleri yeni atılmaya başlansada hiç sorunsuz olduğunu söylemek yanlış olur. Özellikle alım satım işlemlerinin Ethereum blockchain ağında olması sebebi ile kesilen komisyonların fazla olması ve alım satımların kripto para cinsinden olması günümüz kullanıcısına zor gelsede yakın zamanda çıkacak güncellemeler ile bu sorunların çözüleceğine inanıyorum.

Daha fazla içerik ve seminerler için İFSAK ana sayfasından ulaşabilirsiniz. NFT konusu ile alakalı birçok etkinliğimiz yakın zamanda sizler ile olacak.

Yaklaşık 10 yıldır profesyonel anlamda fotoğraf ile ilgileniyor. Fotoğraf Dergisi yazarı. İFSAK üyesi ve Seminerler ve Atölyeler Biriminde görev aldı. Bahçeşehir Üniversitesi olmak üzere farklı kurumlarda fotoğraf ve video üzerine eğitimler veriyor. Viewsonic Pro Renk Yöneticisi ve Eğitmeni. Kendi sitesi başta olmak üzere ve farklı online platformlarda yazarlık yapıyor.
İFSAK “YALNIZLIK” Projesinde eğitmen yardımcılığı yaptı. İFSAK kapsamında HAYALE-BULANTİS-OKULUMA DOKUNMA proje, kitap ve sergilerinde fotoğrafları yer aldı. İFSAK 55. Yıl kitabında fotoğrafları yer aldı.
İFSAK da Lightroom Mobile CC ve Adobe Premiere Pro CC Eğitimleri vermekte.

Yorum Sayıları: 2

  1. Nezihi seni tebrik ediyorum. Profesyonel hayatının başlangıcından beri takibindeyim başarıların sürekli artmakta. Başarılarının devamını diliyorum konuyu da çok güzel anlatıyorsun eline emeğine bilgine sağlık yolun açık olsun hep. Selam ve sevgilerimle.

  2. Nesnel dünyanın dayattığı düşünce kalıplarının, tutum ve davranışların, bunların oluşturduğu somut evrenler heyulasına, şimdilerde soyutluğun, imgelerin hakim olduğu yeni bir evrensel inşaaya savrulma gündemdedir. Sembolik evrensel çatıların sorgulanma aşamasından çatırdayıp çökme aşamasına geçildiği görülmektedir. Metaverse kavramı aslında insan biyolojisinde varolan, bilinç altının bir yerlerinde sıkışıp kalmış, super egonun sultasında serüvenini sürdürmekteydi. Ayrıca bu gizilliği kolektif bilincin de tamamlayacılarındandı. Maddenin alışılmış yapışkanlığından kurtuluşu soyut alemin olanaklarını arama içgüdüsü metaverse olgusunu doğurmuştur. Onun, yani metaversenin, somut, yaşanılır dünyanın ikizini yaratmaktan farkı olmadığı savını ileri sürüyorum. Tüm insanî etkinliklerin, inançların, ritüellerin, mülkiyet edinmelerin bu diyalektik içinde gerçekleştiğini savunuyorum.
    Arayış insanlığın vazgeçilmez tutkusudur. Tutkuların baş döndürücü hızla eyleme geçtiği “imgesel toplum”ların kuruluşuna tanık oluyoruz. Kurulan toplumlar görsel, işitsel temelli olarak kurgulanmış ve hızla menziline doğru gitmektedir.
    Bilgilendirici makalenizden dolayı sizi kutluyorum. Elinize sağlık, ışığınız bol olsun.

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Fotoğraf

Dipnot*: Graciela Iturbide

Graciela Iturbide, 1942’de Mexico City’de doğdu. Meksika’daki Centro Universitario de Estudios Cinematográficos, Universidad Nacional Autónoma’da resmi

Bir Fotoğraftan

Beklerken Boş kağıtlar harflerle gölgelenirken, ninnilerle kaval seslerinin birbirine karıştığı rüzgârlı coğrafyalarda başarıyı yazgıya çevirmiş şanslı

Fotoğraf tarihinden güncelliğe

Ara Güler’in, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın fotograflarını çekmesi yazılı basında ve sosyal medyada günlerdir tartışılıyor. Ara Güler konusunda

Fotoğrafçının Dili

“Beni tekrar yollara çıkmaya ve başka yerlere bakmaya sevk eden şey fotoğraflama arzusudur.”  Sebastião Salgado. Doğanın,

Bir Mal Meydanı Hikayesi

Kars “Erken gitmen lazım” dedi. Otelin sorumlusu olarak her işe bakan genç adamın cevabı çok kısaydı.

Hayata Saygı Duymak

Çevre meselesi üzerine yediden yetmişi herkesin bir düşüncesi ve duruşu var. En temelde, yerlere çöp atmamak,

Bir Fotoğraftan

Yolda; Tek Başına İnce uzun, dört şeritli kısa, az kullanılmış patika ya da keskin virajlarla hepimiz