Huawei P30 Pro İncelemesi

/

Huawei P30 Pro, fotoğraf çekme yeteneğini üst seviyeye çıkartan, ultra geniş açı, makro ve 50X zum özelliği sunan dört kameralı bir akıllı cep telefonu…

Yaklaşık 40 yılı aşkın bir süredir fotoğraf çekiyorum. Analogtan dijitale geçerken direndim. Evet, itiraf ediyorum, önceleri dijitale hiç inanmadım. Teknolojiye ilgili, hatta bu konuda içerik üreten biri olarak, hala analog kameranın tadının, film dokusunun dijitalde o hazzı vermediğini düşünüyorum. İster nostalji deyin, ister geçmişe özlem ama samimi hislerim budur.

Çok uzun süre kamera özellikleri çok kaliteli denilebilecek akıllı cep telefonlarını kullandım ama telefonla fotoğraf çekmek fikrine hep mesafeli durdum. Son birkaç yıldır, fotoğraf makinesi ve ekipmanlarının yanı sıra, akıllı cep telefonlarının kameralarını da deneyimliyor ve çektiğim fotoğrafları da sosyal medya hesaplarımda paylaşıyorum. Şunu gördüm ki, artık akıllı cep telefonlarıyla da teknik anlamda iyi fotoğraflar üretebilmek mümkün... Üzgünüm ama durum böyle…

Öte yandan hala analog fotoğraf makinesinden bile vazgeçmemiş biri olarak, fotoğraf üretim sürecinde fotoğraf makinesinin yerinin ayrı olduğunu da belirteyim. Bu ikilem içinde ortak paydanın “fotoğraf” olduğuna inanıyor ve herkesin akıllı cep telefonu/fotoğraf makinesi arasında bir seçim yapmak yerine bütçeleri elverdiğince hem fotoğraf makinesi, hem de akıllı cep telefonu sahibi olmasının daha doğru olduğuna inanıyorum.

Huawei P30 Pro kamera özellikleri

Huawei P20 Pro’dan yaklaşık bir yıl sonra piyasaya çıkan P30 Pro, TOF (Time-Of-Flight) algılayıcı lensi de sayarsanız, dörtlü kamera ile geliyor. TOF’i ilerideki bölümlerde açıklayacağım. Daha önce P20 Pro’yu uzun bir süre deneyimlemiş ve birçok fotoğraf üretmiştim. Hatta bu fotoğraflardan biri de 140 binden fazla takipçisi olan HuaweiNextImage Instagram hesabında yayınlanmıştı. P20 Pro, hala severek kullandığım ve özellikle monochrome tutkunu olduğum için 20 MP’lik “monochrome” kamerasına hayran kaldığım bir telefon… Bence fiyat/performans olrak değerlendirildiğinde hala iyi bir alternatif.

Huawei P30 Pro telefonda bulunan kameraların pozisyonu P20 Pro’daki gibi… Telefonun arkasında üst solda yer alan dikey kamera grubu tasarım geleneği P30 Pro’da da devam ettirilmiş.

Kamera özelliklerine bakacak olursak:

Birincil kamera, 10MP görüntü üreten 1/1.7 40MP dörtlü sensöre sahip. 27mm’ye eşdeğer lens f/1.6 diyafram açıklığında ve OIS (Optik Görüntü Sabitleyici) özellikli… Bir akıllı telefondaki bu sensör boyutu için ilk diyebiliriz. Minimum 25mm odak mesafesi sayesinde, 20MP süper geniş açılı (16mm eşdeğeri) kamera ile makro çekim yapabiliyorsunuz. Ancak P30 Pro’daki belki en heyecan verici yenilik 5x optik görüntü elde etmek için katlanmış optik kullanan stabilize tele kamera özelliği yakınlaştırma faktörü (125mm eşdeğerinde).

50x zum mu? O da ne?..

Aslında düşünecek olursanız, normal fotoğraf makinelerinde tele zum lensler her zaman daha büyük ve uzundurlar. Çünkü yakınlaştırmayı sağlamak için içlerinde birden fazla optik ünite bulunmaktadır. Peki P30 Pro’da fizik yasalarına aykırı olan bu durum nasıl aşılmış dersiniz? P30 Pro’da Huawei bu sınırlamayı aşmak için katlanmış optik kullanıyor.

Görüntü sensörü telefonun içine dikey olarak yerleştirilmiş ve telefonun gövdesi boyunca uzanan bir optik ekseni olan bir mercek hedeflenerek gelen ışığı merceğe ve sensöre yansıtmak için bir ayna kullanılıyor.

Böylelikle, telefonun kalınlığının sınırlandırdığı, normal moda yönlendirilen bir kamerayla mümkün olandan çok daha uzun eşdeğer odak uzaklığı sağlanıyor. Fotoğraf makinelerinde kullandığımız aynalı tele lenslerin emsallerinden daha küçük olduğunu hatırlayacaksınız.

Donanım kadar yazılım da akıllı telefonlarda öne çıkıyor… P30 Pro, Huawei’nin “field-of-view fusion” (görüş alanı füzyonu) olarak adlandırdığı bir sistem kullanıyor. Optik ve yazılım algoritması ile güçlendirilmiş dijital yakınlaştırma özelliğinin birleşimini seçilen büyütme faktörüne uyarlıyor. 3x büyütme oranına kadar tele-lens kullanılmıyor; bunun yerine, fotoğraf makinesi tüm yakınlaştırma işlemlerini süper çözünürlüklü bir algoritma kullanarak gerçekleştiriyor.

5x zum seçeneğiyle tele kamera devreye giriyor, ancak 3 ila 5x arasındaki orta yakınlaştırma faktörleri için, hem birincil, hem de tele kameralar  kullanılıyor. Detaylar için, 5x tele-cam görüntü verilerini çerçevenin ortasına kaydediyor ve tele-cam çerçevenin kenarları etrafındaki “eksik” görüntü alanları, birincil kameradaki AI (Yapay Zeka) tarafından rafine edilmiş görüntü verileri kullanılarak dolduruluyor.

En son noktada kamera, tele-kamera üzerinde çoklu RAW kareleri istifleyen optik yakınlaştırma ve süper çözünürlüklü işlem kombinasyonunu kullanarak 10x yakınlaştırma faktörüne ulaşma yeteneğine sahip. Daha da ötesi kullanıcılar 50x zum özelliği kullanarak ay fotoğrafları bile çekebiliyorlar. Dolayısıyla kolaylıkla ay fotoğrafı çekebilmeniz de mümkün. Ancak bunun için akıllı cep telefonunuzun sabit durmasını sağlayabilecek nitelikte bir üç ayak sehpanızın olmasında yarar var elbette…

Bokeh efsanesi…

Japonca’da da bulanık anlamına gelen “bokeh” etkisi P30 Pro’da birçok açıdan geliştirilmiş. Süper çözünürlük özelliğine sahip, 54mm eşdeğeri odak uzaklığına sahip kamera keskin detaylı fotoğraflar oluşturmanıza imkan veriyor. İşte tam bu noktada, nesneye olan mesafeyi ölçmek ve alan derinliğini ayarlamak için “dördüncü” kamera olarak kullanılan Time-Of-Flight (TOF) algılayıcı devreye giriyor. TOF, üzerindeki hassas kızılötesi sistemiyle görüntünün olduğu noktaya bir ışın gönderiyor ve aradaki mesafeyi son derece hassas bir şekilde ölçümlüyor. Dönen veri, P30 Pro’nun optik donanım ve yazılım algoritması ile değerlendirildikten sonra görüntü oluşuyor. Elbette bu hassasiyet de görüntü kalitesine detay keskinliği olarak yansıyor.

Kamera grubundaki üniteler ve teknik değerleri şöyle sıralanıyor:
Birincil:

40MP, 1/1.7” dörtlü RYYB sensörü; f/1.6 açıklıklı mercek, OIS, 27mm eşdeğeri odak uzaklığı

Tele:

8MP sensör, f/3.4 diyafram açıklığı lensli katlanmış optik, OIS, 125mm eşdeğeri odak uzaklığı

Ultra geniş açı:

20MP  sensör f/2.2 diyafram, 16mm eşdeğeri odak uzaklığı. PDAF/Time-Of-Flight (ToF) otomatik odaklama

LED ışık:

Tabii özçekim tutkunları için P30 Pro’nun ön kamerası ile ilgili de bir şeyler söyleyeyim. Ön kamera 32 MP, f/2.2, 28 mm eşdeğeri odak uzaklığına sahip ve gayet keskin detaylı görüntüler üretiyor.

Huawei P30 Pro ile çektiğim örnek fotoğraflarda da görebileceğiniz gibi görsel kalite, dinamik aralık özellikleri son derece tatminkar. Özellikle herhangi bir ND filtre ihtiyacı olmadan uzun pozlama yapabilmesi çok etkileyici…

Fotoğraflar: Cem Kıvırcık 2019

Kendisini Babıali yokuşunun tırmanma ayrıcalığını yaşayan son nesil gazetecilerden biri olarak tanımlayan Cem Kıvırcık, mesleğe dönemin efsane gençlik ve müzik dergisi Hey‘de 3 Ağustos 1983 yılında başladı. Çeşitli büyük gazetelerde ve dergi gruplarında yönetici olarak çalıştı ve 1997 yılında Milliyet grubunda Türkiye’nin ilk internet dergisi .net’i yayınladı. Bu süreden sonra teknoloji gazeteciliğine ağırlık verdi ve PCnet, PCTime ve PCMagazine gibi dergilerin Genel Yayın Yönetmenliği görevini yaptı.
Halen aktif gazetecilik yapmakta olan Kıvırcık, MediaMarkt’ın teknoloji blogunu yönetiyor, çeşitli haber sitelerinde köşe yazarlığı, teknoloji danışmanlığı yapıyor ve aynı zamanda Türkiye’nin köklü fotoğraf yayınlarından Photoline dergisinin de Yazı İşleri Müdürü.
Fotoğraf çekmeye küçük yaşlarda başlayan Cem Kıvırcık, 28 Mart 1965’te İstanbul’da doğdu. Beyoğlu Atatürk Erkek Lisesi‘ni bitirdikten sonra, Marmara Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu, Gazetecilik ve Halkla İlişkiler bölümünden mezun oldu. Evli ve sigara kullanmıyor. Bilişim Medyası Derneği Başkan Yardımcısı, Magazin Gazetecileri Derneği ve İFSAK üyesi.

Yorum Sayıları: 2

  1. Elinize sağlık. Fotoğrafın kendisi ne ile çekildiğinden daha önemli bence de, yine de bir fotoğraf makinasını “tutmak hissi” mutluluğa dair bir his veriyor bana. Güzel, doyurucu derlemenizi beğenerek okudum.

    • Ben de yazımda da altını çizdiğim üzere sizin de altını çizmiş olduğunuz o “tutma hissi” kavramını çok seviyorum. Bir de, eski analog kameralarımın deklanşöründen çıkan o gümbür gümbür ses yok mu, işte o zaman fotoğraf çekme keyfini iliklerimde hissediyorum. Yorumunuz için çok teşekkür ediyorum. Saygılar.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Fotoğraf

Bosphor-Bosphor

İstanbul’da fotoğraf çekmenin kendine mahsus bir zorluğu var. İlgi çekici imajların yoğunluğu öyle bir raddeye ulaşıyor…

Gerçekliğin Olağanüstü Cazibesi

Bu yazı, İFSAK Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Grubu’ndan Ahu İncekaralar  https://instagram.com/ahuincekaralar  tarafından yayına hazırlanmıştır. . . .…

Foto Patinaj

Daha ziyade motorlu araçların çamurda, buzda, kumda veya benzer zorlu zeminlerde lastiklerinin (tekerleklerinin) hareketine rağmen ilerleyememesi,…

Doğal Seçim…

Uzun zamandır özünde “fotoğraf” olan yazı klavyeden akmıyor. Ancak fotoğraf kullanarak fotoğrafın etrafında döndüğümüz yazılar sunmakla…

Yapay Zeka

Görsellerde yapay zekan kullanımının tartışmaya açılması büyük ölçüde 2023 yılı Sony World Photo Organisation – ki…

Beatrice’den Gelen Mektup

Bu yazı, İFSAK Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Grubu’ndan Özlem Dikeçligil  https://www.instagram.com/ozlem_dikecligil/  tarafından yazının sonunda künyesi verilen kitapların esiniyle…