Dipnot*: Cumhuriyetin Başkenti

/

Tarihe Tanıklık Etmek…

Cumhuriyetin Başkenti, Cumhuriyet’le yaşıt ve onunla büyüyen bir Ankaralı olan Uğur Tunalı’nın uzun yıllar boyunca topladığı, neredeyse yaşamını onunla bütünleştirerek oluşturduğu, dünyadaki en büyük Ankara kartpostal ve fotokart koleksiyonunun albümü.

Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Görevlisi Atila Cangır, Tunalı’nın koleksiyonunu, kentin cumhuriyetten önceki döneminden başlayıp cumhuriyetle birlikte bir başkent olarak kuruluşu çizgisini takip ederek düzenlemiş ve albüme dönüştürmüş. 3 ciltten oluşan 1.428 sayfalık albümde 2.553 görüntü yer alıyor. 

Cumhuriyetin Başkenti” 1890-1945 yılları arasındaki Ankara’yı anlatıyor. Cumhuriyet öncesi Ankara’nın derme çatma kerpiç evlerinin, kurak arazilerinin, göz alabildiğine bomboş toprakların kartpostallarına yer veriyor. Bunların yanı sıra Taş Mektep (Ankara Lisesi), Öğretmen Okulu (MEB), Sarı Kışla, Ankara Numune Hastanesi gibi tarihe tanıklık eden binaların fotoğraflarını görüyoruz. Yanlış bir şehircilik anlayışı ile yeniden yapılanma adına yıkılarak yok edilen Ankara tarihini gözler önüne seren albümde, günlük yaşamın olduğu çarşıları, pazarları, eğlence yerleri ve mesire yerlerini de fotoğraflardan izleyebiliyoruz.

Ayrıca cumhuriyetin ilan edilmesiyle birlikte Ankara’da yapılan kamu yapılarını; cumhuriyetin topluma kazandırdığı yeni yaşam biçiminin getirdiği ve onun bir parçası olan parkları, bahçeleri, Atatürk Orman Çiftliği, Gençlik Parkı, Hipodrom ve Stadyum gibi yerleri kuşakların aktarımlarıyla, koleksiyonun büyük özen ve uzun zamana yayılan birikimini de adım adım görüyoruz.

Albümlerin ilk ve ikinci cildinde fotoğrafçıları veya editörleri bilinen fotoğraflar isimleriyle serilenmiş. Bununla birlikte ikinci cildin son serisinde fotoğrafçısı veya editörü bilinmeyen ancak üzerilerinde koleksiyoncuların anlayabileceği işaretler ve yazılar taşıyan fotoğraflar sıralanmış.

Son ciltte ise yayımcı fotoğrafçısı bilinmeyen ya da hiç özgün ayrım taşımayan fotoğrafları semtlere göre sınıflandırılmış. En önemli ve ilgi çekici bölüm “Törenler-Kutlamalar” başlığını taşıyor…

Bir kentin değişimi, gelişimi satırlarla anlatılmaz ancak görsel malzeme bu karşılaştırmayı yapmaya olanak tanır. Nereden nereye sorusunun yanıtını ancak bu karşılaştırma sonucunda verebiliriz.

“Cumhuriyetin Başkenti” albümü bize şehrin bütün detaylarıyla kronolojisini tespit etme olanağı sunuyor.

Semt semt, mimariye, şehirciliğe, sosyal ve kültürel yaşamdaki değişimlere kadar bize pek çok konuda fikir veren bu üç ciltlik albüm, kütüphanemizin değerli kitapları arasında özel bir albüm olarak yer alıyor.

Bu tarihi albümü incelemeniz dileğiyle.

Sevgiler…

Kaynak:

*Dipnot bir konunun nereden alındığını gösteren bilgilendirme bölümüdür. (*) işareti ile gösterilir. Sayfa sonlarında altta karınca gibi küçücük kaldığından hiç kimse bakmaz ve “ben biliyorum bunları zaten” der, geçeriz. Bundan sonraki dipnotlarımızı okumadan geçmemeniz dileğiyle. Bu köşede İFSAK Kütüphane’den hep bir Dipnot* olacak.

İstanbul,
2010 yılından bu yana fotoğrafla ilgileniyor.
İstanbul Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği (İFSAK) üyesi.
Derneğin birçok eğitimine katıldı ve çeşitli projelerinde yer aldı. Halen İFSAK Yönetim Kurulu Üyeliği- Kütüphane ve Arşiv Birimi Koordinatörlüğü ve Seminerler ve Atölyeler Birimi'nde Danışman Yardımcısı görevlerini sürdürüyor.
https://www.meralguler.net/

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Kültür Sanat

Fanus Hayatlar

Sabah yedide alarmın sesi ile uyandın -bana bakma ben değil sen uyandın-. Kalkıp elini yüzünü yıkadın.

Dipnot*: Estetik

gerçekliği sanatsal özümsemenin  bilimi: Estetik kavramı her ne kadar XVIII.yy.’da Baumgarten tarafından kullanılmaya başlansa da estetiğin

Faniliğin Ötesinde

Bu yazı, İFSAK Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Grubu‘ndan Tülin Safi tarafından hazırlanmıştır. ************** Susan Sontag ve Fotoğraf

Emel’in Kaçamağı

Kadın vestiyere astığı şalını aldı, katlayıp çantaya yerleştirdi. İtalyan ayakkabısını çekmeceden çıkardı, spor ayakkabısını onun yerine

İkinci Cinsiyet ve Simon De Beauvoir

Bu yazı, İFSAK Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Grubu’ndan Nursen Bilgin Kadayıfçıoğlu tarafından hazırlanmıştır. ************ “Sanatçılar başkalarının düşüncesine