Sadece 8K Fotoğraf Çekenler Bu Yazıyı Okusun

/

DSLR ve aynasız fotoğraf makinelerine ödediğiniz ücretin %50’den fazlası birçoğunuzun kullanmadığı video özellikleri için aslında. Teknolojinin arşa ermesi ile artık görüntü kayıt türleri bambaşka yönde evirilmeye başladı. Fotoğrafın bak geç tavrına nazaran video artık kitleleri elde tutmak için çok daha etkili. Son dönemde internette oluşturulan tüm içeriklerin %80’i video olduğu düşünülürse, artık bizlerin de fotoğraf makinelerini bir kamera gibi kullanma vaktimiz geldi.

İşte bu yazıda size DSLR ve aynasız fotoğraf makineleri ile video çekerken dikkat etmeniz gerekenlerin başında gelen çözünürlüğü anlatmak istiyorum. Böylece fotoğraf çeken ama video çekmeye başlamak isteyen ya da video çekme konusunda kendini geliştirmek isteyenler için seri şeklinde bir başlangıç kılavuzu hazırlamayı amaçlıyorum.

İlk konumuz gündemden düşmeyen, son dönemde bol bol lafı geçen çözünürlük;

Fotoğraf için mega piksel neyse, video için de çözünürlük odur.

Günümüzde yaygın olarak 1080p dediğimiz Full HD kayıt yaygınken her geçen gün 4K hatta son 1 aydır 8K dediğimiz çözünürlükler üstümüze çökmeye başlamıştır. 

Her bir video karesi başına düşen en ve boy piksel oranına çözünürlük denir. Bir videoda saniye başına 25 ya da 30 tane fotoğraf üretilir. Sinema için bu kare sayısı ise 24’tür. İşte her bir kare için oluşan görüntünün en ve boy olarak pikseller ile ölçülür. Çözünürlük boyutu videonun oynatıldığı ekrana göre aslında farkı anlaşılabilecek bir şeydir.

Örneğin 1080p dediğimiz 1920X1080 çözünürlükte bir videoyu 4K çözünürlüğe sahip 4096X2160 boyutu olan bir ekranda izlemeye çalıştığımızda, görüntü boyutu ekran boyutundan küçük olacağı için videolarda pikselleri kolayca sayabiliriz.

Günümüzde 4K video çeken birçok aynasız ve DSLR kamera olmasına karşın; 4K ekranlar o kadar yaygın olmadığı için, bu videoları 4K değil daha düşük çözünürlükte izlemektedir insanlar. Yüksek çözünürlük kötüdür demek istemiyorum ama şunu da atlamayalım 4K çekilen görüntüyü 1080p’ye düşürüp izlemek bize artı ya da eksi bir şey sağlamaz. O zaman neden yüksek çözünürlüğe ihtiyacımız var? Ya da var mı? Bu sorunun cevabı ilerleyen 5 yılda daha çok karşımıza çıkacak. Çünkü görüntü boyutu artmaya devam ettikçe yüksek kaliteli çözünürlükte içeriklere daha çok ihtiyaç artacak.

Çözünürlük ile alakalı söyleyeceğim bir şey de, 4K dediğimiz çözünürlük 42mp’lik bir fotoğraf karesi içinde piksel olarak aslında çok da ufak kalmakta olduğudur.

8K Çözünürlük

Son dönemde çıkan telefonlar ve çıkması beklenen kameralarda ise artık 8K Çözünürlük lafı geçmektedir. 8K Çözünürlük 7680-4320 piksel boyutları ile şu ana kadar tüketicinin ulaşabileceği en yüksek çözünürlük olmaya başlamıştır. Elbette bu çözünürlüğü sağlayan kameralar olsa da yüksek fiyatları ve sadece film endüstrisinde kullanılması nedeni ile çarşı pazarda bulma şansımız yoktu. Artık güncel amiral gemisi dediğimiz tüm cep telefonları, hem alınabilir olmaları 8K çözünürlükte video çekebilmeleri sebebi ile bu çözünürlüğü hayal edenler için çok daha ulaşılabilir durumdadır.

Yukarıda bahsettiğimiz sorun 8K için daha da vahimdir çünkü 8K video çekmek kadar izlemekte önemlidir. 8K ekran ya da TV almak şu an için çok makul fiyatlı olmadıklarından dolayı, kolay olmasa da yaklaşık 2-3 sene içerisinde bu çözünürlük ve rakamların hayatımıza gireceğini rahatlıkla ön görebiliriz.

Fotoğraf bakış açısı ile 8K bir videodan alacağımız tek bir kare görüntü bize yaklaşık 28mp’lik bir fotoğraf karesi verebileceği düşünülürse anları yüksek çözünürlükte kaydedip daha sonra istediklerimizi fotoğraf karesi olarak kendimiz için saklayabiliriz.

Bu yüksek çözünürlük ile çekilen videoların 1 dk.’sı yaklaşık 250-300mb’lık veri oluşturulduğu göz önüne alınırsa; çekmek, izlemek ve bu veriyi saklamak için büyük disklere ihtiyaç olacaktır.

Görüntünün geleceğini belirleyen pikseller videoda katlanarak artmaya devam ettikçe fotoğraf piksel olarak zamanla çözünürlük ile eş değer olma yolunda hızla ilerliyor. Yakın gelecek bizi 8K fotoğraf çeken kameralara doğru götürüyor. (Çekilen 1sn.’lik video karesi 25 adet fotoğrafın birleşimi ile oluşmaktadır. Bu konu ile alakalı detaylı yazı serinin ikinci yazısında yer alacaktır.)

Sağlıcakla kalın.

Yaklaşık 10 yıldır profesyonel anlamda fotoğraf ile ilgileniyor. Fotoğraf Dergisi yazarı. İFSAK üyesi ve Seminerler ve Atölyeler Biriminde görev aldı. Bahçeşehir Üniversitesi olmak üzere farklı kurumlarda fotoğraf ve video üzerine eğitimler veriyor. Viewsonic Pro Renk Yöneticisi ve Eğitmeni. Kendi sitesi başta olmak üzere ve farklı online platformlarda yazarlık yapıyor.
İFSAK “YALNIZLIK” Projesinde eğitmen yardımcılığı yaptı. İFSAK kapsamında HAYALE-BULANTİS-OKULUMA DOKUNMA proje, kitap ve sergilerinde fotoğrafları yer aldı. İFSAK 55. Yıl kitabında fotoğrafları yer aldı.
İFSAK da Lightroom Mobile CC ve Adobe Premiere Pro CC Eğitimleri vermekte.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Fotoğraf

Vietnam’dan Portreler

Hanoi’den Sapa’ya Geçen yaz Başkent Hanoi’den Sapa’ya kadar Vietnam’ın kuzeyine yaptığımız yolculuk fotoğraf açısından tam bir…

Bosphor-Bosphor

İstanbul’da fotoğraf çekmenin kendine mahsus bir zorluğu var. İlgi çekici imajların yoğunluğu öyle bir raddeye ulaşıyor…

Gerçekliğin Olağanüstü Cazibesi

Bu yazı, İFSAK Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Grubu’ndan Ahu İncekaralar  https://instagram.com/ahuincekaralar  tarafından yayına hazırlanmıştır. . . .…

Foto Patinaj

Daha ziyade motorlu araçların çamurda, buzda, kumda veya benzer zorlu zeminlerde lastiklerinin (tekerleklerinin) hareketine rağmen ilerleyememesi,…

Doğal Seçim…

Uzun zamandır özünde “fotoğraf” olan yazı klavyeden akmıyor. Ancak fotoğraf kullanarak fotoğrafın etrafında döndüğümüz yazılar sunmakla…