Portfolyo: Yaşayan Kadınlar/ Yüz-leşme

/

Her birimiz hem kendimizle hem de bu toplumdaki eril düzenin bize dikte ettikleri ile yüzleşiyoruz. Bu yüzleşmeyi kimimiz geçmişimizde bize öğretilenlerle hesaplaşarak, kimimiz şiddeti kanıksayanlara karşı direnç göstererek kimimiz erkek tahakkümümü içselleştirmiş olanlara bir ayna tutarak, kimimiz de tüketimin esir aldığı benlikleri temsil ederek gerçekleştiriyoruz.

Kendinizle yüzleşmeye hazır mısınız?

Yaşayan Kadınlar Grubu’nun Yüz-leşme projesine ait sunumu izlemek için tıklayınız.

***********

İFSAK, kurulduğu günden itibaren tüm fotoğraf meraklılarının ürettiği etkili fotoğrafları, çarpıcı sergileri daha çok insana ulaştırmak için çabalamıştır. Sergiler, fotoğraf gösterileri, fotoğraf günleri, uluslararası yarışmalar bu çabaların sonuçları olarak ortaya çıkmıştır.

60. yılında İFSAK, bu çabalara bir halka daha ekliyor: Akılda kalan fotoğraflardan oluşturduğunuz güçlü portfolyolarınızı, daha çok fotoğraf meraklısına ulaştırmanız için, İFSAK Blog’un sayfalarını sizlere açıyoruz.

Yayınlanmasını istediğiniz portfolyolarınızı (ziplenmiş halde) ifsakblog@gmail.com adresine gönderebilirsiniz (diğer koşullar için tıklayınız). Böylece fotoğraflarınız dijital olarak daha fazla fotoğraf meraklısına ulaşabilecektir.

60 yıldır olduğu gibi, bugün de Beraber Üretelim, Beraber Paylaşalım!

***********

Yaşayan Kadınlar Fotoğraf Grubu hakkında,

Türkiye’de ilk olarak bir kadın grubunun temel fotoğraf semineri sonrası birleşip sanat düzeyinde işlere imza attıkları bir oluşum olma özelliği taşıyor. Yaşamın her alanından farklı meslek gruplarından kadınların bir araya gelerek oluşturdukları Kadın Fotoğraf Grubu, birlikte 7 projeye imza attı. Grup üyeleri memur, akademisyen, öğrenci, mühendis, sekreter, güzellik uzmanı, ev hanımı, esnaf, sanat yönetmeni gibi farklı meslek gruplarında ayakta durmaya çalışan kadınlardan oluşuyor.

Grubumuz ilk projesinde “Öldüren ve dövülen kadınlara inat Yaşayan Kadınlar” sloganı ile hayatın her alanında yaşama tutunmuş kadınları fotoğrafladı. (2011) Yaşayan Kadınlar Grubu’nun ikinci sergisi “Self-portreler”, grubun içinden 10 kadının objektiflerini kendilerine doğrultup kadına dair ne varsa aktardıkları bir sergiydi. (2012) Yaşayan Kadınlar üçüncü projeleri “M-ADAM”da, “Madam, bir nefes verdi Adam doğdu, adam sonra unuttu, nefes yaşamdı.” sözleriyle karşı cins olarak erkekleri fotoğrafladılar. “Kadına Yönelik Zulme Karşı Manifesto: ZAMAN” gösterisini ise 2014 yılında gerçekleştirdiler. Beşinci projelerinde (2015) “Kadına Yönelik Zulme Karşı Sessiz Çığlık Gösterisi “YAŞAYAN KADINLAR: HEPİMİZ BİRİZ” dediler. Yaşayan Kadınlar, “Bellek” (2016) adını verdikleri gösterilerini, “Türkiye’de kadının imgesel, kültürel ve toplumsal değişimini anlatma çabası” olarak tanımladılar. Yedinci projelerinde (2017) günümüz dünyasının içinde bulunduğu karanlığa bir ışık yakmanın gerekliliğini vurguladılar. Son projelerinde ise alternatif fotoğraf tekniklerini kullanarak kadın imgelerini araştırıyorlar.

Son sergileri ‘Yüz-leşme’ (2021) ise izleyicileri kadına dair düşünmeye yöneltiyor. Yaklaşık 10 yıldır birlikte çalışmalara imza atan grubun küratörlüğünü Gülbin Özdamar Akarçay yapıyor. Akarçay grup ile ilgili şunları söylüyor: “Öldürenlere inat, Yaşayan Kadınlar” dedik. “Fotoğraf ortak noktamız oldu. Gülümsemeler ve paylaşımlar bizi daha da kenetledi. 8 Mart değil sadece bizi birleştiren, insan olmak, kadın olmak, vicdanlı olmak, fotoğrafla anlatmak…”

Yaşayan Kadınlar Fotoğraf Grubu’nda yer alan fotoğrafçılar:

Küratör: Gülbin Özdamar Akarçay

Gülbin Özdamar Akarçay, belgesel fotoğraf ve propaganda konusunda yüksek lisans tezini ve Fotoğraf ve Etnografi alanında da doktora tezini tamamlamıştır. Bitirme projesi “Mahpusun Yüzleri”, 2002’de IFSAK Fotoğraf Günleri’nde sergilenmiştir. Prag’daki The Academy of Performing Arts, Film and TV School (FAMU), Department of Still Photography’de 2006 yılında eğitim görmüştür. Küratörlüğünü yaptığı Intimate Revolt sergisi, FAMU, Litvanya ve Çek Cumhuriyeti Kültür Bakanlıklarından destek almıştır. 10 ülkeden 10 kadın fotoğrafçının self portrelerinden oluşan sergi, başta Çek Cumhuriyeti olmak üzere, Litvanya, Slovenya ve Türkiye’de sergilenmiştir.

Akarçay, “My selfreflexive Diary: The Balkans (2017)”, “Mahpusun Yüzleri (2002)”, “Maticni’nin Çocukları (2008)”. “Narodni DIvadlo (2008)” olmak üzere kişisel sergiler açmış̧, “66-II”, “Spirit Of Prague”, “Six Czech School Photography”, “Yaşayan Kadınlar, Self-Portre”, “Üretim Bandı” gibi karma sergilere katılmıştır. World Press Photo’nun 2002-2004 tarihleri arasında Türkiye’de düzenlediği seminerlere seçilmiştir. “Matici’nin Çocukları” foto röportaj çalışması WPPH’nin dergisinde ve ‘Photojournale Connections Across A Human Planet’ adlı kitapta yayınlanmıştır. 2011 yılında kadına ve çocuğa yönelik şiddete karşı projeler üreten Yaşayan Kadınlar Fotoğraf Grubu’nu kurmuştur. Çeşitli dergilerde, derleme kitaplarda yazıları bulunmaktadır. Görsel sosyoloji ve etnografi, kültürlerarası iletişim, yeni medya ve fotoğraf alanlarında akademik çalışmalar yürütmektedir. 2016-2017 yılları arasında Toronto Üniversitesi Etnografi Merkezi’nde, çeşitli etnik ve dinsel habitustan gelen, Türkiye’den Toronto’ya göç etmiş ve çapraz evlilik yapmış aileler üzerine odaklandığı bir araştırma gerçekleştirmiştir.

Ayşegül Çıkıncı

Eskişehir’de doğdu. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Lisans ve Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Halkla İlişkiler bölümü ön lisans mezunudur. Fotoğraf çekmeye lise yıllarında başladı. Eskişehir Fotoğraf Sanatı Derneğinde 2003 yılında Fotoğraf Eğitimine katıldı. 2011- 2021 yıllarında Yaşayan Kadınlar Fotoğraf Grubu’yla beraber projeler üretti.

Esra Çolak

19 Nisan 1988’de Eskişehir’de doğdu. Küçükken vitrin karıştırmayı çok severdi. Birgün yine vitrin karıştırırken bir Zenit fotoğraf makinesine rastladı ve fotoğrafa ilgisi de başlamış oldu. Zaten farklı açılardan bakmayı, görmeyi ve tabi ki küçük bir kız çocuğu olarak fotoğraf çekinmeyi de çok severdi. Ancak yıllar içinde objektifin arkasında kaldıkça kendini çekmeyi unuttu. Yaşayan Kadınlar Grubu ile yaklaşık 10 yıldır fotoğraflar üretiyor.

Hülya Avdan

1969 İstanbul doğumlu. 1990 yılında Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim-iş Öğretmenliği Grafik anasanat dalından mezun oldu. Aynı yıl Anadolu Üniversitesi Bilgisayar Destekli Eğitim Biriminde Grafik tasarımcı olarak çalışmaya başladı. Açıköğretim Fakültesi Uzaktan Öğretim Anabilim dalında Öğretim Görevlisi olarak görev aldı ve 2019 yılında emekli oldu. Ekibin afiş tasarımlarını Hülya Avdan yapmaktadır.

Melis Batır

Fotoğrafçılığa lise yıllarımda merak sardım. Radyo-televizyon bölümünde okuduğum için gerek okulda, gerek yaptığım stajlarda fotoğrafçılık hakkında bilgi edinme ve kendimi geliştirme fırsatı buldum. Anadolu Üniversitesi Arkeoloji Bölümü’nden mezun oldum. Çalıştığı kazılarda etüt ve envanterlik eserlerin çekimlerinde yer aldım.

Özlem Kanat Örneksoy

İzmir-Çeşme doğumlu. 2005 yılında Eskişehir Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Sinema ve Televizyon Bölümü’nden mezun oldu. 2005’ten beri dizi ve sinema sektöründe Yardımcı Sanat Yönetmeni olarak çalışıyor. (Beyaz Gelincik- Yaprak Dökümü- İntikam- Kara Para Aşk- Hayat Şarkısı vb.) Eskişehir‘de çeşitli sergi ve gösterilere ev sahipliği yapan ODAART Galerisi sahibidir.

Sema Tan Omurtak

Uzun yıllar uzaktan izleyip içinde sevdalar büyüttüğü fotoğrafçılığa gün gelip açılmaya karar verdi. Eskişehir’de yaşayan bir çok insan gibi EFSAD’ın kapısını çaldı. Burada aldığı temel eğitim ile birlikte tanıdığı birbirinden yetenekli başka fotoğrafçılardan da ilham alarak Anadolu Üniversitesi Fotoğrafçılık ve Kameramanlık Bölümünü bitirdi. Yaşayan Kadınlar Grubu’na 2011’de katıldı ve birlikte projeler üretmeye devam ediyor.

Sevgi Kösem

Eskişehir doğumlu. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme Bölümü – Anadolu Üniversitesi Fotoğrafçılık ve Kameramanlık Bölümü mezunu. Fotoğraf çalışmalarına 1996 yılında EFSAD’da aldığı eğitim ile başladı. Eskişehir Sanat Derneği üyesi. Avrupa, Kuzey Afrika ve Çin gezileri sırasında belgesel fotoğraf çalışmalarında bulundu ve sivil toplum kuruluşlarında gösterileri yaptı. Eskişehir Sanat derneği tarafından ‘’2006 Eskişehir Sanat Ödülleri’’  kapsamında fotoğraf ödülüne layık görüldü. 2014 yılından itibaren Yaşayan Kadınlar Grubu’nun proje çalışmaları içerisinde yer alıyor.

Solmaz Mercan

1966 Eskişehir doğumlu. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim fakültesi İşletme ( Lisans ) ve Lojistik ( Önlisans) mezunu.Fotoğrafa olan ilgisi abisinin 1985 yılında fotoğrafçıda çalışmaya başlaması ile ortaya çıktı. Kendini geliştirmek için üniversite arkadaşlarının fotoğraflarını çekmeye başladı. 2011 yılından beri Yaşayan Kadınlar Fotograf Grubu ile beraber projelerde üretiyor.

Şükran Tunç

Fotoğrafla tanışma hikayesi babası ile başladı. Küçük sarı metal bir kutu ile sıkıştı kadrajın içine. Uzun yıllar içinde yaşattığı fotoğraf aşkını artık dışa vurmanın zamanın geldiğini düşünüp 2010 yılında OMEK’ten temel fotoğrafçılık eğitimi aldı. Fotoğraf çekmeye, 2015 yılında ESOGÜ DOFOK’dan aldığı fotoğrafçılık eğitimi ile devam etti. EFSAD’daki fotoğraf çalışmalarının yanı sıra çeşitli sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer aldı. Halen topluma ve yaşama dair projelerin peşinde koşmaya devam ediyor.

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Fotoğraf

Kitsch (Kiç): Hayatın Ta Kendisi

Kültür-sanat ortamında (entelektüel ortamda) ‘kiç’in ne anlama geldiğine bakıldığında, üç aşağı beş yukarı şu sözcüklerin karşılığı

Tren Sesi

…bir tren sesi duymaya göreyim,       iki gözüm iki çeşme… Orhan Veli Orhan Veli’nin bu duygularını milyonlarca

Minimalizm

Aşağıda okuyacağınız Minimalizm yazısı ilk olarak 2013 yılında, İFSAK Fotoğraf ve Sinema Dergisi’nin 149. sayı, 82.

Fanus Hayatlar

Sabah yedide alarmın sesi ile uyandın -bana bakma ben değil sen uyandın-. Kalkıp elini yüzünü yıkadın.

Derneklerin Geleceği

Küresel Salgından Ötürü Kritik Bir Evrede iken Foto-graf Dernekleri Varlıklarını Devam Ettirebilmek için ne Yapmalı? Genel