Portfolyo: Gültekin Alkurt/ Kaçkarlarda Hayat

/

Sanırım 5 – 6 ay önce Mustafa (Sevdim) İFSAK Blog için benden bir portfolyo istediğinde, tek tek fotoğraflarım üstünden değil de, bir seriyi tutturan fotoğraflar vermeyi istemiştim. Fotoğrafların yayınlanacağı zaman da Gezi Direnişi’nin 7. yılına denk geldiğinden, bu konuyla ilgili fotoğraflarımı vermeyi düşünmüştüm. Düşündüm ama bu fotoğrafların yayınlanacağı başka bir mecra ile yüz yüze geldiğimden -ki öncesinde aklımda da burası vardı- ve konuyu yaklaşık 35 yıl geriye döndürüp, fotoğraf çekme serüvenimin ilk yıllarına döndüm.

Baştan söylemeliyim, Kaçkarlarda Hayat serisindeki bu fotoğraflar keskin, pırıl pırıl karelerden oluşmamakta. Eskiden olsaydı belki bunları izleyiciye açmaya çekinebilirdim. Zaman geçtikçe ve yaşlandıkça fotoğrafın keskinlikten ibaret olmadığını anlamaya başladım. Bana göre hayat da zaten keskin ve pırıl pırıl değil. Çok net ve çizgileri keskin bir yaşam, hayal kurmaya, düşünce üretmeye imkân vermez gibi hissetmekteyim. O zamanlar siyah-beyaz negatif film ve diapozitif film kullanmıştım. Burada görecekleriniz negatiflerin pek de istenildiği gibi olmamış taramalarından oluşmakta.

Gelelim Kaçkar Yaylalarına.

1986 yılında Erhan Saraloğlu öncülüğünde, ki kendisi oralıdır, bir grup İFSAK’lı İstanbul’dan yola çıktık. Ardeşen, Pazar, Çamlıhemşin derken Ayder Yaylası‘na ayak bastık. Basmamızla beraber, kendimi filmlerde gördüğüm bir Alp köyünde zannettiğimi hatırlıyorum. Yerli halk, yurdun ve dünyanın çeşitli yerlerinden gelmiş yürüyüşçüler, dağcılar, rengarenk bir çeşitlilik. O zamanlar Ayder‘de turizm patlamamış, (patlamayasıca) kimsenin üzerine basmaya kıyamadığı çayırların üstüne oteller, pansiyonlar dikilmemişti. 

Bir hafta nasıl bir rüya gibi geçtiyse, yine aynı ekip birkaç değişiklikle ertesi yıl yine kendimizi oralarda bulduk. Daha sonraları dağcılığa başlayınca da, Kaçkar Dağlarına tırmanmak, üzerindeki buzulda eğitim yapmak gibi nedenlerle bir kaç defa daha gittiğim zamanlar oldu. Her gittiğimde de, oraların biraz daha ilk gördüğüm halini yavaş yavaş kaybettiğine tanık oldum. Artık yüksek yaylalara bile otomobillerle ulaşmak mümkün olmaya başlamıştı. Yaklaşık 20 yıldır gitmişliğim yok. Ama gönlüm hep oralarda. Oteller, moteller dikildikçe; yeşil yol adı altında asfalt yollar açıldıkça; bu yollara bağlanan macera parkları adı altında yeşile beton gömüldükçe; oralarda doğa turizmi yaptıklarını iddia eden şirketler bunlara çanak tuttukça nasıl kaldırırım bilemiyorum.

Uzaktan gördüğüm halde kahrolduğum, hayallerimdeki Kaçkar’ın günümüzdeki haline canlı şahit olmak, acı olur eminim. 

Şimdi fotoğraflarıma baktığımda görüyorum ki, çoğunlukla çocukların ve kadınların fotoğraflarını çekmişim. Ve biraz da yaşlı erkeklerin. Yaylalar onların egemenliğinde sanki. Genç ve orta yaşlı erkekler zaman zaman uğrayıp, ortadan kayboluyorlar. İyi de oluyor. Yaylalar, kadınlar ve çocuklarla çok daha güzel görünüyor.

***************************

İFSAK, kurulduğu günden itibaren tüm fotoğraf meraklılarının ürettiği etkili fotoğrafları, çarpıcı sergileri daha çok insana ulaştırmak için çabalamıştır. Sergiler, fotoğraf gösterileri, fotoğraf günleri, uluslararası yarışmalar bu çabaların sonuçları olarak ortaya çıkmıştır.

60. yılında İFSAK, bu çabalara bir halka daha ekliyor: Akılda kalan fotoğraflardan oluşturduğunuz güçlü portfolyolarınızı, daha çok fotoğraf meraklısına ulaştırmanız için, İFSAK Blog’un sayfalarını sizlere açıyoruz.

Yayınlanmasını istediğiniz portfolyolarınızı ifsakblog@gmail.com adresine (ziplenmiş halde) gönderebilirsiniz (Diğer koşullar için tıklayınız). Böylece fotoğraflarınız dijital olarak daha fazla fotoğraf meraklısına ulaşabilecektir.

60 yıldır olduğu gibi, bugün de Beraber Üretelim, Beraber Paylaşalım!

1963 yılında İstanbul’da doğdu. Deniz Astsubay Makine Sınıf Okulu’nu bitirdi. 1996 yılında görev yaptığı Deniz Kuvvetlerinden istifa ederek ayrıldı.

1991 yılında sportif olarak dağcılığa başladı. Dağcılık Federasyonu’nun düzenlediği birçok eğitim ve kampa katıldı. AKUT Arama ve Kurtarma Derneği’ne 1997 yılında üye oldu. Derneğin Karar Grubu’nda bulunarak, Akut’un Misyon ve Vizyonunu belirleyen çalışmalara katıldı. Depremlerde, dağ ve doğa kazalarında ekip lideri olarak arama-kurtarma çalışmalarında bulundu. 1997 – 2001 yılları arasında turizm şirketi kurucu ortağı olarak doğa turizmi yaptı. Evli ve ikiz kız çocuğu var.

Fotoğrafla bilinçli olarak tanışması 1985 yılında İFSAK’ta katıldığı kurs ile oldu. 1990 yılına kadar İFSAK Sergi ve Gösteri biriminde çalışmalarda bulundu. İlk olarak İFSAK üyeleri ile birlikte 1988 yılında Kaçkarlar konulu fotoğraf sergisini açtı. Sonrasında çeşitli karma sergilerde fotoğrafları yer aldı. Deniz Kuvvet Komutanlığı'nda Fotoğraf ve Video eğitimi aldı. Bir süre Yapı Kredi Yayınları’nın çıkardığı Akşamlık Dergisi’nde doğa ve fotoğrafla ilgili kitaplar hakkında yazılar yazdı. Ansiklopedya adlı dijital yayıncı kuruluşun çeşitli projelerine fotoğraf ve yazılarıyla katkıda bulundu. Çeşitli yarışmalarda derece ve sergileme alan fotoğrafları oldu. Bunların arasında önem verdikleri 2014 yılı Umut Vakfı Fotoğraf Ödülü Birinciliği ve 2016 Sony WPO finaline kalması oldu. Gezi Direnişini konu alan Boyun Eğme adlı sunumunu ilk olarak İFSAK, sonrasında Belgesel Fotoğraf Günleri’nde gösterime çıkardı.

2015-2017 yılında İFSAK Yönetim Kurulu'nda yer aldı.
Halen İFSAK Yönetim Kurulu'nda Sinema Birimi Koordinatörü olarak görev yapmaktadır.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Son yazılar: Fotoğraf

Vietnam’dan Portreler

Hanoi’den Sapa’ya Geçen yaz Başkent Hanoi’den Sapa’ya kadar Vietnam’ın kuzeyine yaptığımız yolculuk fotoğraf açısından tam bir…

Bosphor-Bosphor

İstanbul’da fotoğraf çekmenin kendine mahsus bir zorluğu var. İlgi çekici imajların yoğunluğu öyle bir raddeye ulaşıyor…

Gerçekliğin Olağanüstü Cazibesi

Bu yazı, İFSAK Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Grubu’ndan Ahu İncekaralar  https://instagram.com/ahuincekaralar  tarafından yayına hazırlanmıştır. . . .…

Foto Patinaj

Daha ziyade motorlu araçların çamurda, buzda, kumda veya benzer zorlu zeminlerde lastiklerinin (tekerleklerinin) hareketine rağmen ilerleyememesi,…

Doğal Seçim…

Uzun zamandır özünde “fotoğraf” olan yazı klavyeden akmıyor. Ancak fotoğraf kullanarak fotoğrafın etrafında döndüğümüz yazılar sunmakla…